[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
..
..
آمار نشریه
مقالات منتشر شده: 250
نرخ پذیرش: 84.1
نرخ رد: 15.9
میانگین داوری: 97 روز
میانگین انتشار: 26 روز
..
:: دوره 14، شماره 1 - ( بهار 1404 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 82-61 برگشت به فهرست نسخه ها
بهینه‌سازی هم‌زمان عملکرد سیستم ذخیره‌سازی و کاهش عدم تعادل بار در ریزشبکه‌های تجدیدپذیر با استفاده از خودروهای الکتریکی تک‌فاز
مهران علیتبار ، محسن صدیقی* ، سید مهدی عابدی پهنه کلایی ، علیرضا غفوری
چکیده:   (18 مشاهده)
در این مقاله، رویکردی نوین برای بهبود عملکرد ریزشبکه‌های مبتنی بر انرژی تجدیدپذیر با تمرکز بر دو جنبه اصلی، یعنی بهینه‌سازی بهره‌برداری از سیستم ذخیره‌سازی انرژی و کاهش عدم تعادل بار ارائه شده است. در گام نخست، یک مدل دقیق برای سیستم ذخیره‌سازی انرژی طراحی و سایزبندی بهینه آن با استفاده از یک الگوریتم بهینه‌سازی مرحله‌ای و با درنظر گرفتن شاخص‌های پایداری، سطح شارژ (SoC)، و طول عمر مؤثر باتری انجام شده است. رویکردهای مختلفی در خصوص دامنه مجاز SoC تعریف گردید تا اثر آن بر نوسانات توان خروجی بررسی شود. سپس یک شاخص کمی به‌نام شاخص همواری توان (SI) توسعه یافته و برای تحلیل کیفی سناریوها به‌کار گرفته شده است. در گام دوم، یک الگوریتم تصمیم‌گیری تطبیقی برای تخصیص هوشمند خودروهای الکتریکی تک‌فاز جهت متعادل‌سازی بار و کاهش جریان نول ارائه شده است. الگوریتم پیشنهادی، اتصال خودروها به فازهای کم‌بار را به‌صورت پویا و تطبیقی مدیریت می‌کند. نتایج شبیه‌سازی‌ها حاکی از آن است که بهره‌برداری از ذخیره‌ساز در بازه SoC بین ۲۰ تا ۸۰ درصد، هم پایداری مناسبی فراهم می‌کند و هم طول عمر باتری را افزایش می‌دهد. هم‌چنین، استفاده از خودروهای الکتریکی موجب کاهش ۴۸ درصد جریان نول و افزایش ۱۲ درصد شاخص SI  شده است. نتایج نشان می‌دهد که ترکیب راهبردهای هوشمند بهره‌برداری از ذخیره‌ساز و تخصیص خودروها، موجب بهبود چشم‌گیر کیفیت توان در ریزشبکه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: ریزشبکه، سامانه ذخیره‌سازی انرژی، سطح شارژ، خودرو الکتریکی تک‌فاز، نوسانات توان، نامتعادلی بار
متن کامل [PDF 826 kb]   (9 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/12/5 | پذیرش: 1404/3/4 | انتشار: 1404/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alitabar M, Sedighi M, Abedi Pahnehkolaei S M, Ghafouri A. Simultaneous Optimization of Energy Storage Performance and Load Unbalance Reduction in Renewable-Based Microgrids Using Single-Phase Electric Vehicles. تحقیقات نوین در سیستمهای قدرت هوشمند 2025; 14 (1) :61-82
URL: http://jeps.dezful.iau.ir/article-1-536-fa.html

علیتبار مهران، صدیقی محسن، عابدی پهنه کلایی سید مهدی، غفوری علیرضا. بهینه‌سازی هم‌زمان عملکرد سیستم ذخیره‌سازی و کاهش عدم تعادل بار در ریزشبکه‌های تجدیدپذیر با استفاده از خودروهای الکتریکی تک‌فاز. نشریه علمی-تخصصی تحقیقات نوین در سیستمهای قدرت هوشمند. 1404; 14 (1) :61-82

URL: http://jeps.dezful.iau.ir/article-1-536-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( بهار 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقات نوین در برق Journal of Novel Researches on Electrical Power
Persian site map - English site map - Created in 0.19 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4725