در این مقاله، رویکردی نوین برای بهبود عملکرد ریزشبکههای مبتنی بر انرژی تجدیدپذیر با تمرکز بر دو جنبه اصلی، یعنی بهینهسازی بهرهبرداری از سیستم ذخیرهسازی انرژی و کاهش عدم تعادل بار ارائه شده است. در گام نخست، یک مدل دقیق برای سیستم ذخیرهسازی انرژی طراحی و سایزبندی بهینه آن با استفاده از یک الگوریتم بهینهسازی مرحلهای و با درنظر گرفتن شاخصهای پایداری، سطح شارژ (SoC)، و طول عمر مؤثر باتری انجام شده است. رویکردهای مختلفی در خصوص دامنه مجازSoC تعریف گردید تا اثر آن بر نوسانات توان خروجی بررسی شود. سپس یک شاخص کمی بهنام شاخص همواری توان (SI) توسعه یافته و برای تحلیل کیفی سناریوها بهکار گرفته شده است. در گام دوم، یک الگوریتم تصمیمگیری تطبیقی برای تخصیص هوشمند خودروهای الکتریکی تکفاز جهت متعادلسازی بار و کاهش جریان نول ارائه شده است. الگوریتم پیشنهادی، اتصال خودروها به فازهای کمبار را بهصورت پویا و تطبیقی مدیریت میکند. نتایج شبیهسازیها حاکی از آن است که بهرهبرداری از ذخیرهساز در بازهSoC بین ۲۰ تا ۸۰ درصد، هم پایداری مناسبی فراهم میکند و هم طول عمر باتری را افزایش میدهد. همچنین، استفاده از خودروهای الکتریکی موجب کاهش ۴۸درصد جریان نول و افزایش ۱۲ درصد شاخصSI شده است. نتایج نشان میدهد که ترکیب راهبردهای هوشمند بهرهبرداری از ذخیرهساز و تخصیص خودروها، موجب بهبود چشمگیر کیفیت توان در ریزشبکه میشود.
Alitabar M, Sedighi M, Abedi Pahnehkolaei S M, Ghafouri A. Simultaneous Optimization of Energy Storage Performance and Load Unbalance Reduction in Renewable-Based Microgrids Using Single-Phase Electric Vehicles. تحقیقات نوین در سیستمهای قدرت هوشمند 2025; 14 (1) :61-82 URL: http://jeps.dezful.iau.ir/article-1-536-fa.html
علیتبار مهران، صدیقی محسن، عابدی پهنه کلایی سید مهدی، غفوری علیرضا. بهینهسازی همزمان عملکرد سیستم ذخیرهسازی و کاهش عدم تعادل بار در ریزشبکههای تجدیدپذیر با استفاده از خودروهای الکتریکی تکفاز. نشریه علمی-تخصصی تحقیقات نوین در سیستمهای قدرت هوشمند. 1404; 14 (1) :61-82