پیشرفت تکنولوژی بهویژه تکنولوژی باتریها از یک سو و آلودگی کلانشهرها و رو به پایان بودن سوختهای فسیلی از سوی دیگر باعث توجه بیش از پیش شرکتهای بزرگ خودروسازی دنیا به خودروهای الکتریکی شده است. شبکههای توزیع برق برای اتصال این حجم از خودروهای الکتریکی طراحی نشدهاند. لذا نفوذ بالای خودروهای الکتریکی در شبکه توزیع نه تنها باعث افزایش هزینه تأمین انرژی بهرهبردار شبکه میشود، بلکه پارامترهای مختلف شبکه از جمله تلفات و افت ولتاژ را نیز تحت تأثیر منفی قرار میدهد. در این مقاله یک استراتژی مدیریتی بهینه پیشنهاد شده است که این چالش را به فرصتی برای بهرهبردار شبکه توزیع تبدیل میکند. به عبارت دیگر، با دو ابزار مدیریت بارهای پاسخگو و مدیریت استراتژی شارژ و دشارژ خودروهای الکتریکی که در این مقاله پیشنهاد شده است، نه تنها سطح نفوذ خودروهای الکتریکی در شبکه توزیع افزایش یافته است و نیاز به توسعه شبکه به تعویق افتاده، بلکه مدیریت این خودروها باعث کاهش تلفات و بهبود افت ولتاژ در شبکه نیز شده است. استراتژی پیشنهادی توسط نرم افزار گمز بر روی شبکه استاندارد IEEE اعمال و نتایج آن مورد ارزیابی قرار گرفته است.
niahosseini H, jafarifar M. The Strategy of Managing the Influence of Electric Vehicles along with Demand Response Loads in the Electricity Distribution Network with the Aim of Reducing Operating Costs and Improving Network Losses and Voltage Dr. تحقیقات نوین در سیستمهای قدرت هوشمند 2025; 14 (1) :9-31 URL: http://jeps.dezful.iau.ir/article-1-519-fa.html
نیاحسینی حامد، جعفری فر محمد. استراتژی مدیریت نفوذ خودروهای الکتریکی در کنار بارهای پاسخگو در شبکه توزیع برق با هدف کاهش هزینههای بهرهبرداری و بهبود تلفات و افت ولتاژ شبکه. نشریه علمی-تخصصی تحقیقات نوین در سیستمهای قدرت هوشمند. 1404; 14 (1) :9-31